Værdigrundlag

Indledning

Vinding Skole består af skole- og SFO del og betragtes i dagligdagen som én helhed – skolen. Værdigrundlaget danner rammen for Vinding Skoles daglige virke. Formålet med værdigrundlaget er, at - alle vore elever udvikler sig til livsduelige mennesker, både fagligt, personligt og socialt - skabe et godt og konstruktivt samarbejde forældre og skole imellem. Værdigrundlaget er et dynamisk værktøj, der årligt tages op til eftersyn i alle afdelinger. Hverdagen skal afspejles i værdigrundlaget, så vi sammen skaber et godt og udbytterigt læringsmiljø for alle.

Kronen

Ved læring forstår vi: 

 
  • At det enkelte barn opnår nye færdigheder og kompetencer
  • At det enkelte barn opnår størst mulige faglige fremskridt
  • At alle børn oplever et fællesskab, hvor de lærer at lære 
 

Ved udvikling forstår vi: 

 
  • At det enkelte barn oplever progression i forhold til faglige og sociale mål
  • At det enkelte barn arbejder med at opnå kompetencer til at kunne klare de krav og forventninger, der løbende bliver stillet af skolen og af samfundet 
 

Ved dannelse forstår vi: 

 
  • At det enkelte barn mærker fællesskabets styrke og bidrager positivt hertil
  • At det enkelte barn kan acceptere og respektere de andre i fællesskabet
  • At det enkelte barn kan tage kritisk stilling
  • At det enkelte barn har kendskab til og forståelse for vores kulturarv
  • At det enkelte barn kan indgå aktivt i et demokratisk samfund

Kronbladene

Ved trivsel forstår vi: 

 
  • At eleverne oplever glæde, tillid, tryghed og anerkendelse i samspillet med børn og voksne. 
 

Det opnår vi ved:

 
  • God og tydelig klasserumsledelse
  • At alle klasser har et trivselsråd
  • At der aftales klasseregler, som løbende tages op i klassen
  • Lærer-elevsamtaler, der sikrer, at det enkelte barn bliver set og anerkendt
  • Et godt forældresamarbejde, der understøtter klassens trivsel
  • At have legepatrulje
  • At have et engageret elevråd
  • Voksenstyrede aktiviteter i frikvartererne og SFO-tiden
 

Vi ser følgende tegn på, at vi er på vej i den rigtige retning: 

 
  • Robuste børn, der ikke så let lader sig slå ud
  • Et klasse- og skolemiljø, hvor alle har del i et fællesskab
  • Positive og engagerede forældre
  • Positive og engagerede ansatte
  • Trygge børn og voksne
  • Færre konflikter
  • Leg på tværs
  • At børn oplever gode frikvarterer
 

Ved engagement forstår vi:

 
  • At være involveret, medlevende og aktivt deltagende både individuelt og i fællesskab 
 

Det opnår vi ved:

 
  • Varieret og spændende undervisning og aktiviteter
  • Tidligt fokus på fællesskabets betydning
  • Trygt læringsrum
  • Aktiv forældredeltagelse hele skoleforløbet igennem
 

Vi ser følgende tegn på, at vi er på vej i den rigtige retning, når vi ser:

 
  • At børnene deltager aktivt i undervisningen og øvrige aktiviteter
  • At børnene viser respekt og omsorg overfor hinanden
  • At børnene udtrykker glæde ved at gå i skole
  • At børnene deltager frivilligt i fx lege- og skolepatrulje, elevråd
  • At der er stor forældreopbakning ved skolens og klassens aktiviteter
 

Ved fordybelse forstår vi: 

 
  • At barnet kan arbejde fokuseret og koncentreret i perioder afpasset i forhold til alder og formåen.  

Kronbladene

Det opnår vi ved:

 
  • At differentiere opgaver og aktiviteter
  • At tilbyde ”læringsrum”, der giver mulighed for koncentration og fokus
  • At undervise i metoder, der kan hjælpe med at holde fokus
 

Vi ser følgende tegn på, at vi er i den rigtige retning, når vi ser:

 
  • At barnet kan koncentrere sig om en faglig opgave
  • At barnet glemmer tid og sted
  • At barnet oplever arbejdsglæde og tilfredshed ved egen indsats
  • At barnet gerne vil blive i opgaven, selvom aktiviteten er slut
 

Ved respekt forstår vi:

 
  • At børnene kan anerkende, tage ansvar for og hensyn til andre børn og voksne på trods af forskelligheder.
 

Det opnår vi ved:

 
  • At undervise i hvordan man anerkender andre
  • At have tydelige forventninger til, hvilket ansvar den enkelte elev skal tage
  • At have tydelige forventninger til, hvilke hensyn den enkelte elev skal tage
  • At eleverne oplever gode voksne rollemodeller
  • At synliggøre forventningerne til hensigtsmæssig adfærd

Kronbladene

Vi ser følgende tegn på, at vi er i den rigtige retning, når vi ser: 

 
  • At barnet reagerer hensigtsmæssigt på uenigheder
  • At barnet forstår og accepterer andres grænser
  • At barnet følger fællesskabets regler
 

Ved samarbejde forstår vi: 

 
  • En tværfaglig proces der er afhængig af gensidig tillid mellem elever, medarbejdere, forældre, ledelse
  • Kendskab til og respekt for hinandens interesser og arbejdsområder
  • En i fællesskabet defineret forståelsesramme for, hvad det er, vi vil med børnene
 

Dette opnår vi ved:

 
  • At samarbejde i årgangs- og afdelingsteams og på PR-møder
  • At afprøve nye samarbejdsrelationer
  • At ledelsen skaber gode betingelser for samarbejde
  • At lærere og pædagoger skaber gode betingelser for samarbejde mellem eleverne
  • At skolen har tydelige forventninger til samarbejdet mellem medarbejdere og forældre
 

Vi ser følgende tegn på, at vi er på vej i den rigtige retning?

 
  • At vi bruger hinandens kompetencer på tværs af faggrupper
  • At eleverne bliver dygtige til at arbejde sammen
  • At eleverne ønsker at arbejde sammen
  • At forældrene trygt henvender sig til skolen
  • At både medarbejdere og forældre indgår i en konstruktiv dialog om klassens trivsel
  • At medarbejderne udviser lyst til at indgå i samarbejdsrelationer
April 2016